Od czego zależy sukces jednostek i społeczeństwa? Od ich wiedzy! We współczesnym świecie rośnie popyt na ludzi wykształconych. Coraz mniejsze jest i będzie zapotrzebowanie na proste prace, które nie wymagają edukacji i samodzielnego myślenia.

Ja czytam dziecku, a Ty? 

KLUCZEM DO WIEDZY I SPRAWNOŚCI UMYSŁU JEST CZYTANIE

Czytanie rozwija język, język zaś stanowi podstawę dla myślenia, w tym także matematycznego. Czytanie otwiera dostęp do skarbnicy ludzkiej myśli i wiedzy. Tymczasem wielu ludzi choć umie czytać – nie czyta. Dlaczego? Ponieważ …

NAWYK CZYTANIA I MIŁOŚĆ DO KSIĄŻEK MUSI POWSTAĆ W DZIECIŃSTWIE

Uczymy dzieci czytania, ale nie dbamy o to, by lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie stało się ich ogromną przyjemnością i potrzebą! Wielu dzieciom doświadczenia z książką kojarzą się z przymusem, przykrością i nudą. Dlatego porzucają czytanie na rzecz telewizji. Nie stają się czytelnikami na resztę życia, tracą szansę na ciągłą edukację, na stały rozwój intelektualny i zawodowy.

Najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika na całe życie jest głośne czytanie dziecku dla przyjemności!

Rodzice!

Od Was w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka.

Bez względu na sytuację rodzinną, majątkową, czy własne wykształcenie, jeśli chcecie, by Wasze dziecko było mądre i odnosiło sukcesy w szkole i w życiu

CODZIENNIE CZYTAJCIE MU GŁOŚNO PRZEZ 20 MINUT

Już w pierwszej klasie jedne dzieci radzą sobie dobrze, a inne nie. Dzieci, którym nauka przychodzi łatwo to te, którym rodzice dużo czytają i z którymi dużo rozmawiają. W rezultacie one same dużo czytają, zdobywają lepsze wyksztalcenie, lepszą pracę, radzą sobie z problemami życiowymi przy pomocy wiedzy i rozumu, a nie przemocy. Dzieci, które mają kłopoty w szkole, to najczęściej te, o których rozwój umysłowy i emocjonalny we wczesnym dzieciństwie nikt nie zadbał. Zwykle nie kształcą się długo, żyją biedniej, często popadają w kolizje z prawem.

CODZIENNE GŁOŚNE CZYTANIE DZIECKU WARTO ZACZĄĆ JAK NAJWCZEŚNIEJ I NIE ZARZUCAĆ GO NAWET, GDY DZIECKO SAMO JUŻ DOBRZE CZYTA

Czytajmy niemowlęciu, trzymając je w ramionach, patrząc na nie z miłością i głosem wzbudzając jego zainteresowanie. Budujemy w ten sposób trwałe skojarzenie czytania z poczuciem bezpieczeństwa, przyjemności i więzi. Stymulujemy przy tym jego rozwój umysłowy. Dzięki czytaniu w mózgu dziecka powstają miliony połączeń neuronowych, które wpłyną na jego inteligencję. Utrzymajmy rytuał głośnego czytania nawet wtedy, gdy dziecko samo już dobrze czyta – poziom rozumienia tekstu czytanego na glos przekracza o kilka lat poziom rozumienia przy samodzielnym czytaniu. Nie pozbawiajmy dziecka tej korzyści – ani czasu spędzonego razem w serdecznej atmosferze! Czytajmy nastolatkom. Wspólne czytanie w rodzinie – i własne czytanie – ochroni je przed wieloma problemami wieku dorastania. Pamiętajmy, że…

Książki są pokarmem nie tylko dla intelektu, ale i dla psychiki.

Uwaga!
Dzieci, które bardzo wcześnie same czytają, nauczane i ponaglane przez dorosłych, niekoniecznie staja się czytelnikami na resztę życia. Na tym etapie rozwoju trud samodzielnego czytania – często bez zrozumienia tekstu – zwykle przewyższa przyjemność z lektury. Może to pozostawić trwałe skojarzenie czytania z przykrością i doprowadzić do niechęci do książek. Zadbajmy, by czytanie było zawsze dla dziecka radością – będzie nią wówczas, gdy do niego należeć będzie słuchanie, rozumienie i uruchamianie wyobraźni w ramionach bliskiej osoby – a do nas reszta. Samodzielne czytanie przez dziecko powinno przyjść w sposób naturalny, gdy pragnie ono tego i jest do tego gotowe.

Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają!

Nie potrzeba tytułów naukowych ani drogiego sprzętu, by czytać dzieciom. Książki można wypożyczać, wymieniać, kupować na przecenach. Nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swego dziecka. Doskonale zajecie dla Tatusiów, którzy mają mało czasu dla swych dzieci i nie zawsze wiedzą, jak go wypełnić.

Glosne czytanie to potezna stymulacja dla mozgu. Nawet dzieci z uposledzeniami umyslu, ktorym rodzice duzo czytaja, rozwijaja sie znacznie lepiej.10-letnia Jennifer Thomas z zespolem Downa, mieszkanka Concord w stanie Massachusetts, ktorej rodzice czytali od pierwszych tygodni zycia, w czwartej klasie przewyzszala wiedza, zrozumieniem tekstu i bogactwem slownictwa zdrowych rowiesnikow. Steven Kunishima z Hawajow, urodzony z glebokim defektem mozgu, ktory wedlug lekarskiej diagnozy mial nigdy nie chodzic i nie mowic, dzieki matce stosujacej masaze oraz glosne czytanie, w wieku lat trzynastu mowil, chodzil, gral w baseball – i uczeszczal do normalnej szkoly.

(Przyklady z bestselleru Jima Trelease”a – „Reading-Aloud Handbook” /Podrecznik glosnego czytania/).

Czytajmy glosno dzieciom w przedszkolach i w szkolach

Na swiecie spada czytelnictwo ksiazek wsrod dzieci – z wyjatkiem tych szkol i klas, gdzie nauczyciele czytaja dzieciom na glos dla przyjemnosci. W szkolach w ktorych wprowadzono 10 minut codziennego glosnego czytania i 10 minut wlasnego cichego czytania po lekcjach – poprawiaja sie wyniki w nauce, a spada ilosc chuliganskich wybrykow. Glosne czytanie ulatwia zatem edukacyjna i wychowawcza misje szkoly.

Nauczyciele i Wychowawcy!

Codziennie czytajcie dzieciom na glos dla przyjemnosci przez 10-20 minut. Dla niektorych dzieci bedzie to jedyna okazja do kontaktu z ksiazka. Moze on odmienic na lepsze ich los.

Czytanie jest dzis wazniejsze niz bylo kiedykolwiek w przeszlosci

  • Swiat jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo przyrasta ilosc informacji, rozwoj wiedzy i zmiany na rynku pracy nastepuja coraz szybciej. Ludzie, ktorzy nie czytaja, nie nadaza za tymi zmianami i zostana zepchnieci na margines wspolczesnego zycia. To samo dotyczy spoleczenstw.
  • Zyjemy w cywilizacji telewizyjnej. Badania naukowe wykazuja szkodliwosc nadmiernego ogladania telewizji przez dzieci. Telewizja nie rozwija u dzieci myslenia i skraca ich przedzial uwagi, wiele programow wywoluje leki i niepokoj oraz znieczula na przemoc. Aby dziecko nauczylo sie w madry i umiarkowany sposob korzystac z telewizji, musi juz w najmlodszym wieku otrzymac alternatywe w postaci innej, atrakcyjnej formy spedzania czasu – czytania.

Codzienne glosne czytanie jest szczepionka przeciwko wielu niepozadanym wplywom i zagrozeniom dla umyslu i psychiki dziecka ze strony wspolczesnej cywilizacji.
Zalety glosnego czytania:

  • Buduje mocna wiez miedzy doroslym i dzieckiem
  • Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnoscia i poczuciem bezpieczenstwa
  • Niezwykle stymuluje rozwoj mozgu.
  • Przynosi ogromna wiedze ogolna; rozbudowuje slownictwo
  • Uczy myslenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, swiata i siebie
  • Daje kontakt z bogactwem doswiadczen niemozliwych do zdobycia samemu
  • Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraznie
  • Stymuluje rozwoj emocjonalny, rozwija wrazliwosc i empatie,
  • Uczy wartosci moralnych, wplywa na zmiane negatywnych postaw na pozytywne,
  • Buduje samouznanie – dziecko czuje sie wazne, kochane i coraz bardziej kompetentne
  • Ulatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mowieniu i pisaniu
  • Chroni przed uzaleznieniem od telewizji i absorbowaniem z niej antywartosci
  • Uczy nieagresywnych sposobow rozwiazywania problemow i konfliktow,
  • Ksztaltuje nawyk czytania na cale zycie
  • Jest najlepsza inwestycja w pomyslna przyszlosc dziecka

Narod, ktory nie czyta, malo wie. Narod ktory malo wie, podejmuje zle decyzje – w domu, na rynku, przy urnach wyborczych. Te decyzje odbijaja sie na calym narodzie. Niewyksztalcona wiekszosc moze przeglosowac wyksztalcona mniejszosc – to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji.

(Jim Trelease autor: „Read-Aloud Handbook” /Podrecznik glosnego czytania)