Podstawa prawna:Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114)
- Na zajęcia terapii logopedycznej kieruje się uczniów na podstawie wyników badań lekarskich, psychologicznych i logopedycznych po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców.
- Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda.
- Wskazane jest, by logopeda z każdym dzieckiem ćwiczył indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.Grupowe zajęcia dopuszczalne są przy doborze dzieci o tym samym rodzaju zaburzenia.
- Zadaniem zajęć na terapii logopedycznej jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów osobom mającym trudności z mówieniem, pisaniem i czytaniem.
- W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia.W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się specyficzne, dostosowane do wieku i możliwości ucznia sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się różne metody, co wynika z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania.
Etapy badania i postępowania logopedycznego:
- rozpoznanie zaburzeń mowy na podstawie objawów (symptomów)
- zestawienie symptomów
- wstępne ustalenie przyczyn zaburzeń
- wstępna diagnoza logopedyczna- poznanie psychicznych i społecznych uwarunkowań oraz następstw zaburzeń mowy
- ustalenie indywidualnego programu logoterapii
- postępowanie logopedyczne i praca z dzieckiem
- prognoza (rokowanie)
- zalecenia , uwagi , wnioski (indywidualne konsultacje z rodzicami)
Zajęcia logopedyczne prowadzone są do czasu wyeliminowania bądźzłagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia ww. formą opieki.